خبرنگاران مشهد، نائب‌الزیاره خبرنگاران شهید غزه شدند + فیلم اکران مستند امیدبان در سینما مهر کوهسنگی مشهد آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) کپی برابر محرومیت؟ | ماجرای کپی‌برداری از یک نمایشنامه و واکنش‌ها به حکم شورای نظارت بر تئاتر مشهد کنسرت «پازل» روی صحنه سالن میلاد + زمان برگزاری آلبوم شریفیان در میان بهترین‌های سال ۲۰۲۴ مجله سانگ لاینز آلبوم «برهان من» منتشر شد ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در ۱۴ و ۱۵ خرداد + زمان پخش مهران مدیری با «ساعت ۶ صبح» در راه سینما «جان برنساید» نویسنده اسکاتلندی درگذشت فراخوان هجدهمین جشنواره «سینماحقیقت» منتشر شد + جزئیات بهروز افخمی «فرزند صبح» را به هوش مصنوعی می‌سپارد همه‌چیز در مورد سریال «در انتهای شب»، سریال جدید پارسا پیروزفر + بازیگران، خلاصه داستان و زمان پخش این جای خالی دیگر پر نمی‌شود ماه آسمان نگارگری | درباره استاد «رضا بدرالسما» مروری بر فروش فیلم‌های سینمایی خراسان رضوی در هفته‌ای که گذشت (۱۲ خرداد ۱۴۰۳) از «تگزاس ۳» تا «خجالت نکش ۲» | رقابت در گیشه سینما‌ها داغ‌تر می‌شود نبشتن ز گفتن فزون‌تر شناس
سرخط خبرها

«رویداد ملی روایت شهر» با حضور ۱۰۰ هنرمند کشوری توسط مؤسسه فرهنگی شهرآرا در مشهد برگزار می‌شود | روایت ایرانی از هویت مشهد

  • کد خبر: ۱۷۹۶۱۲
  • ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
«رویداد ملی روایت شهر» با حضور ۱۰۰ هنرمند کشوری توسط مؤسسه فرهنگی شهرآرا در مشهد برگزار می‌شود | روایت ایرانی از هویت مشهد
نخستین نشست هم آفرینی فیلم نامه مستند و خرده روایت مبتنی بر هویت مشهد الرضا (ع)، با عنوان «رویداد ملی روایت شهر» به همت مؤسسه فرهنگی شهرآرا از ۲۸مرداد در مشهد آغاز می‌شود و با مراسم اختتامیه در جوار آرامگاه فردوسی در ۳۱مرداد به پایان می‌رسد.

به گزارش شهرآرانیوز، در این رویداد که هدف شناساندن فرهنگ و زیست اجتماعی تاریخی مشهدالرضا (ع) را دنبال می‌کند، چهل هنرمند مشهدی و شصت هنرمند از دیگر شهر‌های کشور حضور خواهند داشت.

در رویداد ملی روایت شهر، نشست‌های «ساختار خرده روایت» با حضور باقر مفیدی کیا، «روایت شخصیت محور» با سخنرانی هادی مقدم دوست و «نگره‌های زیبایی شناختی در فرهنگ رضوی» با حضور دکتر حسن بلخاری، «مؤلفه‌های بومی روایت» با سخنرانی حامد عسگری، «پژوهش دریچه‌ای رو به نگارش» با حضور علیرضا رضاداد و «مشهد در تاریخ» با سخنرانی دکتر جواد نوائیان برگزار می‌شود.

کارگاه‌های «هویت بومی در سینما» با حضور بهروز شعیبی، «ارتباط با سوژه» با سخنرانی مهدی زمان پور کیاسری، «تجربه سینماگری در مشهد» با حضور سروش محمدزاده و هادی حاجتمند، «جریان شناسی فرهنگی مشهد» با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی، «هم آفرینی سینمایی» با سخنرانی مسعود نقاش زاده، «آفرینش قهرمان» با حضور محمدحسین لطیفی و «ظرفیت‌های اقتباس از ادبیات خراسان» با حضور سعید محسن زاده و حسین عباس زاده از دیگر برنامه‌های رویداد ملی روایت شهر به شمار می‌آید.

«رویداد ملی روایت شهر» با حضور ۱۰۰ هنرمند کشوری توسط مؤسسه فرهنگی شهرآرا در مشهد برگزار می‌شود | روایت ایرانی از هویت مشهد

هم آفرینی در تولید آثار تصویری با محوریت مشهدالرضا (ع)

سیدمیثم موسوی مهر، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا، درباره اهداف رویداد روایت شهر گفت: «روایت شهر» مسیری است برای هم آفرینی در تولید آثاری که بتوانند تصویر رسانه‌ای مشهدالرضا (ع) را با محوریت مزیت‌های هویتی آن در سطح ملی و بین المللی ارتقا دهند.

این رویداد به دنبال ایجاد یک چرخه کامل زیست بوم رسانه‌ای سینمایی از پژوهش تا تولید آثار با حضور نهاد‌های حرفه ای، هنرمندان و کارشناسان تخصصی، تولید آثاری برای ایجاد یک مجموعه تصویری منسجم از ابعاد گوناگون فرهنگ و هویت مشهد، ارائه خلاقانه روایت‌هایی از زوایای جدید و متفاوت هویتی مشهد، تسهیلگری تعامل با فیلم سازان حرفه ای، معرفی استعداد‌های جوان و هم آفرینی و همکاری گروه‌های هنری در تولید آثار است.

به گفته او، «روایت شهر» مؤلفه‌ها و مضامین هویتی مانند حضرت رضا (ع)، فرهنگ عمومی (آداب ورسوم و لهجه)، وقایع و جریانات فکری، سیاسی و فرهنگی معاصر، میراث فرهنگی (اماکن، مفاخر، شخصیت ها، آثار) و ظرفیت‌های «اقتصادی، فرهنگی، مدیریت شهری» را دنبال می‌کند.
وی افزود: «محتوا و جریان پژوهش»، «نقطه شروع فیلم نامه»، «تولید و سرمایه گذاران»، «توزیع (مخاطب)» و «شکل گیری جریان فیلم مشهد» از عناصر شکل گیری زیست بوم روایت شهر است.

حضور سینماگران سرشناس کشور در مشهد

موسوی مهر با اشاره به برگزاری نشست‌های مختلف در «رویداد ملی روایت شهر»، خاطرنشان کرد: سینماگران سرشناس کشوری به عنوان استادان کارگاه‌ها علاوه بر انتقال تجربه به بازتعریف مفاهیم متناسب با خرده روایت خواهند پرداخت. فیلم سازان دعوت شده ایده هایشان را در قالب‌های مستند و خرده روایت با موضوع شخصیت‌ها یا وقایع مشهد مقدس که مبتنی بر ویژگی‌های هویتی و اجتماعی این شهر است، ارائه می‌دهند.
او تأکید کرد: در برگزاری این رویداد سعی کردیم موقعیت‌های هویتی مشهد نیز در معرض آشنایی هنرمندان حاضر در این رویداد قرار بگیرد.

مدیرعامل مؤسسه فرهنگی شهرآرا افزود: «آشنایی با هویت» نیاز اصلی فضای فرهنگ عمومی مشهد است و ما پاسخ به این نیاز را در روایت تصویری مشهد یافته ایم.
او با بیان اینکه «روایت شهر» صرفا جشنواره‌ای برای گردآوری آثار هنرمندان یا محلی برای سفارش آثار مرتبط با مشهد نیست، گفت: در این رویداد به دنبال زیست بومی برای «خلق هنری» هستیم و از مرحله پردازش سوژه‌ها تا نوشتن نهایی فیلم نامه در کنار هنرمند خواهیم بود.

موسوی مهر درباره اهمیت فیلم نامه خاطرنشان کرد: گام اول و مهم در تولید یک اثر رسانه‌ای موفق، داشتن فیلم نامه‌ای حرفه‌ای و درعین حال مخاطب شناس است. «روایت شهر» برای رسیدن به نتیجه مطلوب در تولید آثار رسانه‌ای درباره هویت مشهد، از گام اول یعنی نگارش فیلم نامه شروع کرده است.
گفتنی است رویداد ملی «روایت شهر» به همت مؤسسه فرهنگی شهرآرا و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی و انجمن سینمای جوان ایران، بنیاد سینمایی فارابی، بنیاد فرهنگی امام رضا (ع) و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد برگزار می‌شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->